Home»Nöje»En inblick i zombiekonsumentens filmtittande

En inblick i zombiekonsumentens filmtittande

0
Shares
Pinterest Google+

Öhhh…Måste…Öhhhh…Titta…På…Något. Möt zombiekonsumenten, hen som finns mitt ibland oss, som kanske rentav är ett med oss. Den där film- och serieälskaren som med all säkerhet hade ätit kall mat minst två gånger om dagen om det inte vore för det algoritmbaserade filmtittandet.

Vad har hastigheten på teknikens utveckling med mitt sporadiska filmtittande att göra tänker du kanske? Det kanske största problemet med det algoritmbaserade surfandet är inte bara att dina inköp av hårvårdsprodukter och matkassar skräddarsys för dig, utan det faktum att även din bild av världen skräddarsys efter ditt ego. Du kanske börjar förstå hur det kan innebära problem.

När jag under Göteborgs Filmfestival fick möjligheten att prata med såväl Anna Serner, VD på Svenska Filminstitutet och Olle Agebro, programansvarig på streamingtjänsten Draken Film, blev det genast mycket tydligare för mig.

– Det finns en viss fara med algoritmstyrda system, inte minst med tanke på att vi riskerar få en snäv världsbild genom den. På Draken Film finns det en viktig demokratisk och politisk aspekt. Förhoppningen är att tjänsten ska kunna erbjuda andra perspektiv än det som populärkulturen bidrar med. På Draken film finns möjlighet att ta del av berättelser från människor i andra delar av världen, och dessutom på originalspråk, berättar Olle.

Just möjligheten att ta del av historier från andra delar av världen än de vi är vana vid är en av anledningarna till varför Olle inte ser att serier, trots sin enorma popularitet, kommer att bli en vanlig syn på Draken Film.

– Serier är ett bra exempel på hur många giganter inom streaming tänker. Streamingtjänsterna vill såklart ha kvar sina abonnenter lång tid framöver, och just serieformatet är ett bra exempel på hur man uppnår det. Abonnenterna vill vara kvar för att inte missa nästa säsong av sin favoritserie. På Draken Film publicerar vi enbart film som på något sätt påverkat oss. Det finns inga garantier för att säsong två av en serie kommer att göra det, säger Olle och fortsätter.

– Om vi blickar tillbaka så har snittkonsumtionen på film legat runt 4-500 kr i månaden. Medelsvensken ser på 80 filmer per år, varav två av dessa är på bio och resten via exempelvis streamingtjänster. Ett faktum som inte ser ut att förändras den närmaste tiden. Det är någonstans där vi kommer in. Vårt syfte är inte att konkurrera med andra streamingtjänster, utan istället vara ett självklart komplement för filmnördar, berättar Olle.

SUPERHJÄLTEFILM 3
Marknadsföringsbudgeten för smalfilm är i princip alltid en bråkdel av den vid större produktioner. Men en stor marknadsföringsbudget är inte synonymt med högsta kvalitet. Tydligast blir det kanske när ”Superhjältefilm 3” lanseras. För det är inte så att det saknas talang och drivna regissörer som gör att gamla koncept måste återvinnas till förbannelse. Det handlar kort och gott om säkra pengar. Filmindustrin har inte utrymme för, eller vill snarare inte, ta några chanser. Gamla koncept som visat sig fungera tidigare har redan ett antal trogna fans och har således en bättre utgångspunkt. Något som genererar i en säkrare prognos intäktsmässigt.

Det bästa och tydligaste exemplet på fenomenet är förmodligen när Disney bestämde sig för att köpa rättigheterna till Star Wars. För tro mig, mjölkandet har bara börjat. Film nummer 2 kommer att innehålla en ännu bättre dödsstjärna, och samma sak i uppföljare 3, 4 och 5. Och ja, det kommer fortfarande gå ut på att den ska förgöras även fast det betyder att din favoritkaraktär kanske ryker med för att skapa en oväntad vändning i en annars gäspfylld historia.

50% DEBUTANTER INOM SVENSK FILMINDUSTRI
Utöver den bråkdel kvalitetsfilm som når oss från den amerikanska indiescenen, utsätts vi fortfarande av en skrämmande stor del underhållning ur den amerikanska populärkulturen. Skrämmande i dubbel bemärkelse. För är det verkligen en klok idé att fortsätta ha landet i väst som förebild och inspirationskälla? Inte minst när det kommer till film. Är det inte dags att vi börjar visa stolthet för den talang som finns i Sverige? Det råder nämligen ingen tvekan om att vårt land kryllar av talang inom filmindustrin.

– Trots att svensk film håller en hög nivå internationellt sett, så är vi för dåliga på att fånga upp våra debutanter efter en succé. För om vi tittar på filmstödet som delas ut går faktiskt hälften till debutanter. Men efter en succé behöver debutanterna möjlighet att etablera sig och få välbehövlig erfarenhet för att inte falla bort. Och det är något som är svårt att garantera med tanke på storleken på dagens finansiering, menar Anna Serner på Svenska Filminstitutet; en av svenska filmindustrins viktigaste aktörer när det kommer till filmstöd.

Men trots att svensk film står inför en intressant utveckling framöver, mår inte den svenska filmindustrin något vidare idag.

– För tillfället pågår intressanta produktioner om bl a tennisproffset Björn Borg och musikern Ted Gärdestad, samtidigt som Alicia Vikander gör intåg som producent. Det finns ingen bra affärsmodell som väger upp för bortfallet som exempelvis streamingen på piratsidor står för. Vi jobbar aktivt med frågan om hur vi hjälper branschen på bästa sätt, berättar Anna Serner.

DET FINNS EN JOBBIG LÖSNING
Tack vare mångkulturen och den talang vårt land berikats med, är det inte alls omöjligt att mediet film faktiskt kan hjälpa oss att ge oss en mer sanningsenlig bild av världen samt de historier som faktiskt utspelar sig runtomkring oss. ”Vissa gör film för att säga något, andra för att sälja något”, som en vän så fint förklarade det. För tänk om det enklaste sättet för oss konsumenter att göra skillnad faktiskt vore så enkelt som att komplettera filmtittandet med en streamingtjänst likt Draken Film?

Men återigen, det kräver lite ansträngning. Det gör ju plötsligt slötittandet ganska jobbigt, vi vill ju trots allt bara kunna koppla av och inte behöva tänka. Rekommendationerna gör att vi slipper maten som kallnar och inte minst så slipper vi bli osams med vår partner. Men skönast av allt är nog att vi slipper göra val. För vad är det värsta som kan hända? Det är ju bara att byta film om de första minuterna inte innehåller tillräckligt med publikfrieri. Eller ”om ingen dött inom tre minuter efter att en film börjat så är det inget för mig”, som Glenn Hysén så fint beskrev det när han intervjuades av Göteborgs-Posten under sitt uppdrag som comic relief vid Göteborgs Filmfestival.

TEXT :MARKO WIVOLIN BILD: INES SEBALJ

Previous post

Allyawan - Ett tag kallade min langare mig för Mr. 3500

Next post

Göteborgs roligaste fängelse