Home»Mode & Skönhet»Kvinna»Lars Wallin – hållbarhet är utmaningen

Lars Wallin – hållbarhet är utmaningen

1
Shares
Pinterest Google+

Lars Wallin är landets mesta couture-designer. Fortsatt aktuell med sin utställning Fashion Stories och numera tillgänglig för en bredare publik med både smycken och ready-to-wear-kollektioner.

Jag hade nöjet att figurera backstage på en av Lars modevisningar för några år sedan. Jag minns honom som otroligt lugn och samlad alltmedan modeller, medarbetare och jag själv hade lätt sista-minuten-panik över dragkedjor i klänningar, spännen på skor och blommor i modellernas hår; allting måste vara perfekt innan visningen börjar.

Lars svepte en stor slöja över modellen som skulle gå ut sist. Iförd en brudklänning vävd av de flesta kvinnors drömmar skulle hon avsluta den spektakulära visningen. Slöjan låg perfekt. Mission accomplished.

Lars gick ut Beckmans år 1990 och startade därefter eget utan att egentligen ha något startkapital. Press fick han direkt. Något som idag känns osannolikt då det krävs att vi har minst 20.000 följare på Instagram för att ”vara någon”

– På ett sätt var det svårare på den tiden. Som designer var man helt beroende av att stylister ville låna ens plagg och att reportrar ville skriva om dem. Jag fick uppmärksamhet då jag skapade något som inte fanns på marknaden; något unikt. Idag gäller det att synas på sociala medier, vilket också är svårt då nyhetens behag styr och det kan vara svårt att få uppmärksamhet. Det är en annan typ av konkurrens man kämpar mot idag, men jag tror ändå att det i grund och botten handlar om samma sak; att inge förtroende för att få kunder, säger han.

Att Lars har lyckats med detta är det ingen tvekan om. Jag såg hans utställning Fashion Stories i Borås, och med start den 1 juli i år har man möjlighet att de den på Vida konsthall & museum. Här presenteras man för närmare 200 av hans skapelser genom karriären, och på Öland får utställningen nytt liv genom ett samarbete med sex illustratörer.

År 1995 vann Lars Wallin modepriset Guldknappen, och han har skapat flertalet klänningar till kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine samt designat scenkläder till Melodifestivalen och teateruppsättningar.

HUR GÅR EN SÅDAN SKAPANDEPROCESS TILL?

– Privatkunder brukar tycka att det är roligt att låta mig tolka dem. Men oavsett om det gäller privatpersoner eller företag så är processen ganska lik. Jag samlar in så mycket info jag kan om personen eller tillställningen och skapar en story anpassad till uppdraget. En röd tråd som finns genom alla mina kreationer är att min design känns dekorerad och glammig. Jag vill skapa tidlös design med attityd snarare än att följa trender.

UPPLEVER DU ATT MODESCENEN I SVERIGE HAR FÖRÄNDRATS UNDER DINA VERKSAMMA ÅR?

– Jag trodde att jag skulle göra en Valentino-eller Gucci-resa i Sverige, men det gick inte. Det bor för få människor här vilket gör det omöjligt att skapa volymer av min design. Detta präglar dagens mode som jag kan uppleva som ganska safe just för att tilltala en så bred svensk publik som möjligt. Jag tycker dock att det finns duktiga svenska designers som lyckats behålla sitt unika uttryck såsom Naim Josefi och Carin Rodebjer.

Ett sätt att skapa design för en bredare svensk publik för min del var att designa smycken. Mina silversmycken finns nu i 87 butiker runtom i landet samt online vilket är kul. Dessutom är jag nu inne på min andra kollektion av ready-to-wear- kläder för dem som önskar köpa min design men kanske inte har råd med en specialbeställd couture-klänning.

SÅ HUR FUNKAR DET ATT VARA SVENSK COUTURE DESIGNER OCH REPRESENTERA SVERIGE SOM SÅ OFTA FRAMSTÄLLS SOM MINIMALISTISKT OCH CLEANT PÅ MODESCENEN UTOMLANDS?

– Det har varit väldigt roligt att få visa upp min design även utanför Sverige. Faktum är att jag alltid får samma positiva respons från kvinnor världen över. Mina skapelser tilltalar det vackra, kvinnliga i dem. Jag har aldrig känt mig som kusinen från landet.

HAR DU NÅGOT TIPS TILL EN UNG DESIGNER I SVERIGE IDAG; VAD SKA MAN TÄNKA PÅ UTÖVER SITT INSTAGRAMKONTO?

– Hållbarhet. Det är vårt ansvar som designers att sluta tillverka plagg med bäst-före-datum. Satsa på bra kvalitet; slow fashion. Det kan vara svårt, men hitta ditt personliga uttryck och lyft fram det unika i din design för att hitta dina kunder och skapa tidlöst mode. Även media bör ta sitt ansvar! Skriv inte bara om de senaste trenderna, utan tänk slow fashion även som modeskribent.

TEXT: SIDSEL LÖYCHE BILD: BO BRINKENFALK / SIDSEL LÖYCHE

Previous post

Som en vegansk godispåse för hud & hår

Next post

Lyxigt showroom i centrala Göteborg