Home»Mode & Skönhet»Morgondagens designers på catwalken

Morgondagens designers på catwalken

0
Shares
Pinterest Google+

Mininöjet satte sig på buss 100 till Borås för att beskåda årets upplaga av Show Up Fashion Award. Ett årligt event där utvalda upcoming designers får tillfälle att visa upp sina alster inför våren och tävla om första pris som innebär rådgivning, företagsutveckling och en go summa pengar att investera i framtidens mode.

Visningen inleddes med musik av Kristoffer Wallin som komponerat ett stycke speciellt för kvällen där han spelade kontrabas live till elektromusik. Elegant gled den första modellen in på scen och så var catwalken igång.

Först ut var Studio Heijne med vinterns stora trendfärg röd i kombination med rosa. Andra modellen bröt av med en behaglig ljus blågrå ton och en stor flygig sjal. Plaggen såg eleganta, och smickrande ut på modellerna. De tre outfits som presenterades på catwalken visade på en välbalanserad blandning av tidlös elegans i kombination med stora grafiska mönster i senapsgult och kornblått.

 

Studio Heijne

Nästa märke att presenteras var PRLE. En härlig 70-tals sommarflört i ljusblått, kamel, beige och brunt. Mörkbrun mocka med nitar blir en kul midjekort jacka som visas med matchande byxor och påminner om svunna tiders träningskläder i siluetten. Kollektionen är obrydd på ett roligt och sexigt sätt. Helt klart plagg för den modige mannen med glimten i ögat.

PRLE

K-OURAGE presenterade tre välskräddade looks i svart, vitt och beige. En modell helt klädd i svart visar upp mjuka följsamma tyger som ser ut att kunna bedöva vilken trist måndag som helst, medan de andra två modellerna presenterar raka ryggar, strama midjor och en look som kan liknas vid efterkrigstiden då kvinnorna arbetade i praktiska kostymer. En look vi kommit att romantisera med 50-talets stilikoner. Mycket elegant. Mycket välkommet i vårgarderoben.

K-ourage

Naemi Gustavsson visade upp en boxig herrkollektion med tydliga sportinfluenser. Här möter hampa och bomull funktionsmaterial i en avslappnad stil. Detaljer såsom avtagbara ärmar och hål för luftinsläpp gör kollektionen till en både stilsäker och praktisk vårgarderob för den aktive mannen.

Naemi Gustavsson

Sist ut var AMA AWE som presenterade en färgexplosion som såg ut att höra hemma på en lyxig semesterort. Flygande kimonos i siden svepte förbi med en härlig kaskad av illustrerade mönster i starka färger. Detta är inte för dig som räds mönsterkombinationer, symboler och spännande siluetter. Ett mycket vackert fyrverkeri som är kaxigt trots det sköra materialet.

Ama Awe

I vinstpotten låg 100 000 kronor, finansierat av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad; ett säkerligen välbehövt startskott för den designer som önskar få igång försäljning och marknadsföring av ett nytt varumärke. Utöver pengar på banken lämnade kvällens lyckliga vinnare Borås med bland annat ett medlemskap i Marketplace Borås under ett år, med tillgång till ett av Västsveriges största nätverk inom mode och design samt individuell handledning i affärskunskap hos Nordiska Textilakademin och IHM Business School utbildning.

Under kvällen delades ytterligare ett pris ut. TOBEX Textile Digital Printing gav en produktionscheck à 5000 kr på textilt digitaltryck till ett utvalt tävlingsbidrag, som i år blev PRLE.
Och så kom stunden man väntat på. Juryn presenterade årets vinnare som med pompa och ståt blev K-OURAGE.

I februari kan man shoppa första kollektionen som släpps på nätet och hos Musa här i stan.

Årets jury bestod av:
Margareta van den Bosch – H&M, Marcus Larsson – LJUNG, Gesica Tawakkoli Gunmalm – Modeinkubatorn, Minna Engström Heino – Nordisk Designskola,
Per-Olof Hygren – Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, Anna Englund Heilmann – Beyond Communication, Thomas Hägg – Thomas Hägg PR & Communication samt Lars Wallin.

#SUFA17
Grattis till årets vinnare
K-OURAGE!

Text: Sidsel Löyche

Previous post

Street food - snabbare än fast food

Next post

Julshow med succéduon på Kajskjul 8